Nová politika SRN v kontrole exportu zbraní
Z prohlášení S. Gabriela, spolkového ministra hospodářství a energetiky a předsedy SPD dne 8.10. 2014 vyplývá, že SRN hodlá zpřísnit a ztransparentnit povolování exportu vojenského materiálu. Podle Gabriela bude hlavním cílem exportu zbraní zajištění bezpečnosti, nikoliv zvýšení HDP či zaměstnanosti. Spolková vláda CDU/CSU-SPD nemění rámcové podmínky pro zbrojní exporty. Kontinuita a stabilita jsou základními principy. Na základě koaliční smlouvy však zvyšuje transparentnost (2x ročně zpráva o zbrojních exportech včetně přehledu schválených vývozních licencí, což představuje důležité vodítko i pro CZ firmy!).
Jednalo se spíše o rétoriku předsedy SPD k usmíření levicového křídla SPD, neboť Gabriel byl kritizován za nová povolení – závod na výrobu munice do SAE, 45 pancéřovaných vozů Dingo/Fenek do Kataru, malé ruční zbraně do Ománu.
Hlavní principy „nové politiky“.
S ohledem na geopolitické nestability (Maghreb, Blízký a Střední Východ, východní Evropa) hraje v povolovacím procesu ústřední roli MZV, resp. jeho doporučení k bezpečnostně-politické situaci v cílové zemi. Gabriel si dokáže představit přenos kompetencí za zbrojní exportní politiku na MZV s ohledem na střet zájmů na MPO (ekonomické vs. bezpečnostní zájmy).
Základními parametry pro vydávání exportních licencí zůstávají:
- Analýza cílové země – stav demokracie, postavení menšin, zahraničně-politická role (polarizace, stabilizace – vztahy se sousedními zeměmi aj.)
- Analýza vyvážených zbraní/produktů – životnost (ve vztahu k vývoji/stabitlitě země), užití (ofenzivní, defenzivní), kontrola (zejm. velikost)
Každý případ je přezkoumáván individuálně. Spolková vláda nebude sestavovat žádný katalog zemí/zbraní. Ve vztahu ke třetím zemím vychází Gabriel z principů usnesení spolkové vlády z r. 2000 (SPD-Zelení): Export válečných zbraní do (třetích) zemí není povolen, resp. může být výjimečně povolen na základě zahraničněpolitických či bezpečnostně-politických zájmů SRN. Ve výjimečných případech je legitimním důvodem pro export zbraní např. obrana a hlídání hranic.
Spolková vláda má zájem na udržení „klíčových kompetencí a schopností“ německého zbrojního průmyslu. Za tímto účelem je třeba:
- Vytyčení klíčových kompetencí. Tento proces již zahájilo MO DE.
- Nastavení zbrojních programů MO (vyzbrojování Bundeswehru) na dlouhodobé/delší časové úseky.
- Konsolidace zbrojního průmyslu na národní úrovni. Tento proces musí iniciovat a implementovat firmy, role spolkové vlády je podpůrná.
- Posílení evropské a mezinárodní spolupráce (s cílem mj. odstranit nákladné duplicity). Spolková vláda je připravena podpořit firmy mezivládními dohodami (např. při zajišťování subdodávek).
- Posílení podpory zbrojního průmyslu na úrovni EU (silný akcent na ESDP a vytvoření „evropských průmyslových šampionů“).
- Politická podpora zbrojního průmyslu na úrovni EU/NATO – partnerské země (diverzifikace odbytu).
- Hledání nových obchodních příležitostí v civilní bezpečnosti – cílený program MPO již od r. 2010.
- Podpora VVI v oblasti civilní bezpečnosti (10 mil. € p.a.).
- Podpora MSP ve zbrojním průmyslu.
- Podpora a posílení celospolečenské diskuse o exportu zbraní.
Spolková vláda se snaží zrychlit povolovací procedury na vývoz zbraní a dual-use zboží (viz zvl. opatření v souvislosti se sankcemi vůči Rusku). Zásadní zkrácení lhůt (nyní 6-9 měsíců), např. na úroveň Holandska (8-12 týdnů), však nelze očekávat. Spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu exportu (BAFA) registruje cca 20 000 žádostí o povolení.
Z první zprávy německé spolkové vlády o exportní politice pro konvenční zbraně za první pololetí 2014:
V první polovině roku 2014 bylo uděleno celkem 5 939 vývozních licencí, a to v hodnotě 2 229 mld. € (I. pol. 2013: 2 925 mld. €). Celková hodnota licencí tedy oproti roku 2013 klesla o cca 696 mil. €.
Celkově bylo nejvíce zbraní vyvezeno do Izraele (616,78 mil €), dále do USA a Singapuru (207,57 mil. €). Okolo 63,5 % z celkového počtu licencí připadlo na třetí země (v první polovině roku 2013: cca 50%). Z těchto zemí bylo nejvíce zbraní vyvezeno do Izraele, Singapuru a Koreji, dále do Alžírska, Saudské Arábie, Spojených arabských emirátů a Indonésie.
Celková hodnota licencí pro malé ruční zbraně se v první polovině 2014 pohybovala okolo 21,3 mil. € (2013: 39,5 mil. €). Jedná se tedy o pokles cca 18 mil. € a stejný pokles se týká i licencí pro munici.
Za účelem dosažení maximální transparentnosti a informovanosti veřejnosti spolková vláda dále rozhodla, že budou všechna projednávaná témata a interpelace v parlamentu týkajících se tohoto tématu zveřejněny na stránkách spolkového ministerstva hospodářství a energetiky. (http://www.bmwi.de/DE/Themen/Aussenwirtschaft/ruestungsexportkontrolle.html)